دیجیتال مارکتینگ چیست؟
روز به روز بر تعداد افراد آنلاین در فضای اینترنت اضافه میشود. و شیوه بازاریابی شرکت ها و برندهای مختلف هم دچار تغییر و تحول شده است. که همهخ این موارد در بستر دیجیتال مارکتینگ انجام می پذیرد. پس نیاز است بدانیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در واقع دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) نوعی بازاریابی با فناوری های جدید و علم به روز می باشد که توانسته است جایگزین تمام شیوه های قدیمی بازاریابی شود.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در گذشته صاحبان کسب و کار با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی بازاریابی میکردند؛ اما اکنون این روش تقریبا منسوخ شده است. کمتر کسی را پیدا می کنید که سراغ روشهای سنتی برای تبلیغات برود.
با گسترش روز افزون فضای مجازی و اینترنت و وجود رسانههای اجتماعی زمینه برای تبلیغات گستردهتر و هوشمندانهتر نیز فراهم شده است.
در سال ۱۹۹۰ به صورت رسمی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال مطرح شد. با آمدن دیجیتال مارکتینگ صاحبان مشاغل هدفمندتر از قبل بازاریابی خود را انجام می دهند. و روش های جدیدتر و بهتری را نسبت به روش های سنتی برای صاحبان کسب و کارها فراهم کرده است. امروزه مفهوم و کاربرد دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته و روشی نو در علم بازاریابی می باشد. که البته دارای اصول، تکنیک ها و مدل های مختلفی است. در شرایط فعلی و با رشد دیجیتال مارکتینگ ، بازارایابی اینترنتی برای شرکت ها در سرتاسر جهان به یک امر مهم تبدیل شده است.
دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟
امروزه افراد در هر زمان و مکانی که باشند و در صورت نیاز به اطلاعات، با استفاده از اینترنت به سرعت به تمامی اطلاعات دسترسی دارند. زیرا به دلیل وجود اینترنت و جهانی شدن دیجیتال مارکتینگ، این امکان وجود دارد که از طریق کامپیوتر ، موبایل و تبلت ها به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یک تکنیک بازاریابی است که دارای مزایای بی شماری است. که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. با برخی از این مزایا آشنا شویم.
افزایش اعتماد مشتریان به نام تجاری
وجود نام تجاری در سطوح مختلف، این امکان را به مشتریان میدهد که خدمات و محصولات شما را بر اساس میزان تجربه ی خود رتبه بندی نمایند. در صورتیکه اگر مشتری نظر مثبت و مطلوبی داشته باشد و این نظر توسط مشتری راضی ثبت شود، باعث جذب مشتریان جدید خواهد شد. این اتفاق باعث می شود تا تصویری قوی از نام تجاری شما در ذهن مشتریان جدید ایجاد شود. که در نهایت باعث می شود که نرخ تبدیل شما افزایش گردد.
حل مشکلات مشتریان
دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا همیشه راهحلهای مناسب برای حل مشکلات مشتریان را پیشنهاد دهید. همچنین می توانید با دسترسی مستقیم به چت، آنها را با محصولات و خدمات مورد نیازشان آشنا نمایید. با داشتن وبسایت و حضور در صفحه های اجتماعی به راحتی میتوانید با مشتریان تعامل داشته باشید و مصرف کننده میتواند سوالات خود را از شما بپرسد، پیشنهادات مد نظرش را به شما ارائه دهد و از این رو ارتباط خود را با شما در سطح مثبتی قرار دهد.
بازاریابی مقرون به صرفه
هر کسب و کاری قبل از آنکه به دریافت سود فکر کند، لازم است تا در منابع خود صرفهجویی نماید. از مزایای بازاریابی دیجیتال این است که به شما این امکان را میدهد. تا بتوانید به صورت همزمان و با منابع خود با مشتریانتان ارتباط برقرار نمایید. شما میتواند باتوجه به منابع خود، استراتژیهای مورد نیاز در دیجیتال مارکتینگ را به کار گیرید و استفاده بهینه را از آن ببرید. توجه داشته باشید اگر سرمایه محدودی دارید، باید سرعت ارتباط با مخاطبین خود را افزایش دهید و زمان را از دست ندهید.
امکان تغییرات در روشهای مورد استفاده
اگر بخواهیم یکی از بهترین مزایای دیجیتال مارکتینگ را نام ببریم باید بگوییم که میتوانید به سرعت تغییر ایجاد کنید و این ویژگی منحصر به فرد دیجیتال مارکتینگ است. در روشهای سنتی، وقتی شما آگهیهای تبلیغاتی یا بیلبورد خود را بالا می آورید، دیگر این امکان را ندارید که تبلیغ خود را تا پایان کمپین تغییر دهید.
در نتیجه با توجه به هزینه زیادی که صرف تبلیغات محیطی می کنید، شما برای دستیابی به نتیجه دلخواه و مناسب قادر به ایجاد تغییرات جدیدی نخواهید بود. اما وقتی در بازاریابی آنلاین سرمایه گذاری میکنید، این قدرت را دارید هر زمانی که تغییرات لازم است، دست به کار شوید و تغییرات منایب را انجام دهید. و کمپین های مختلفی را برگزار کنید.
برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ کافیت به صفحه آموزش دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید، تا بیشتر با آن آشنا شوید.
مطالب زیر را حتما بخوانید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
06bw0yl